Bezoekverslagen Regio Zuid-Oost

Op deze pagina worden korte verslagen gepubliceerd over de bezoeken die door de leden van de regio worden georganiseerd. Dit zijn altijd bezoeken die te maken hebben met onze gezamenlijke hobby!


Healey diner Regio Zuid-Oost

Het jaar 2016 hebben we op 15 december afgesloten met het inmiddels traditionele Healey diner. De sfeer was goed en ook  de nieuwe leden met hun partners leken zich goed te vermaken.
Gaat het bij de mannen dan al gauw over auto’s, met de partners erbij wordt wat meer gesproken over evenementen waar ook zij van kunnen genieten.

  

  


Bezoek van ........ Pel de Haas

Pel de Haas was helemaal uit Veenendaal gekomen om ons de werking uit te leggen en te laten zien wat er met

 zo’n pomp aan de hand kan zijn. Hij had naast z’n presentatie ook veel voorbeelden meegenomen van onderdelen die slijten; legde de afstelling uit en toonde opengewerkte pompen. Heel interessant en hij had een aandachtig gehoor van een man of 30.


Op bezoek bij ........ Kapteijn Klassieke Automobielen

Op een volgens de voorspellingen regenachtige zaterdagochtend (13-10-2012) hebben een 20-tal Healey leden van de regio Zuid-Oost de moeite genomen om af te reizen naar Lieshout; een dorpje vlakbij Eindhoven dat bekend is van de Bavaria brouwerij! Voor vandaag is een bezoek gepland aan het bedrijf van Willem Kapteijn, een full service bedrijf voor klassieke automobielen. Niet specifiek op Healey gericht, maar het is altijd goed om eens breder te kijken! De reden van ons bezoek is niet zozeer het restauratie en onderhouds deel van het bedrijf, maar meer gericht op het onderhoud en de reparatie van lak. Dus erg gericht op de presentatie van de auto.IMG_0716

Het bedrijf van Willem is dealer van Meguiar’s producten. De Meguiar’s productlijn is een complete lijn van onderhoudsproducten voor het interieur en exterieur van automobielen, zowel moderne als klassieke. De presentatie van Willem geeft inzicht in de manier van onderhoud van o.a. de lak van de auto, welke stappen je daarbij uitvoert, en welke hulpmiddelen je daarbij gebruikt. Wel gericht op de Meguiar’s producten natuurlijk. Willem geeft wel aan dat het niet realistisch is om te melden dat deze producten de allerbeste zijn op alle vlakken, maar is vooral enthousiast, omdat er een constante hoge prijs/kwaliteit verhouding geleverd wordt over de producten heen. Ook in een recent onderzoek van het programma Kassa kreeg het product om lakbeschadigingen te ‘verhelpen’ een erg goede score.

Tijdens de presentatie werd er druk van de gelegenheid gebruik gemaakt om vragen te stellen over zaken waar leden tegenaan lopen bij het onderhouden van de auto. Na de presentatie was er nog een mogelijkheid om de producten uit te proberen op een oudere BMW-motorkap die nog wat aandacht nodig had.

Het was, in elk geval voor mij, een leerzame ochtend; mijn auto zal voortaan een aangepast programma hebben bij het onderhoud van zijn buitenkant! En mocht je nog meer willen weten, bezoek dan de website van de firma Kapteijn: www.kapteijn-bv.nl

Willem, bedankt.

Door: Leon Nabuurs


Op bezoek bij ........ Toon Spitters

Op 19 november 2011 hebben wij met 18 regioleden een bezoek gebracht aan Toon Spitters.

Na vele jaren als chef plaatwerker in dienst te zijn geweest, en de nodige diploma’s te hebben gehaald, is Toon 23 jaar geleden voor zich zelf begonnen. In het begin werkte hij hoofdzakelijk voor Joop Stolze. Bij veel bijzondere auto’s zijn door Toon de rotte delen vernieuwd. Wat niet te krijgen was maakte hij zelf.

We werden door Toon ontvangen in een keurig opgeruimde werkplaats. Lachend zij hij, daar ben ik meer dan 2 dagen mee bezig geweest. Er waren verschillende Healey’s aanwezig. Toevallig ook de MK3 van Mari van Zoggel. Mari en Toon lieten ons door middel van een camera in de chassisbalk kijken, en dat valt dan vaak niet mee. Optisch goed uitziende delen werden getoond, waarvan de binnenzijde al  voor de helft verrot was. Het advies is dan ook, openzagen  en controleren. Door Toon werd nog gewezen op specifieke aandachtspunten die bij het restaureren van een Healey belangrijk zijn. Hier wordt vaak te gemakkelijk over gedacht. Er stond ook nog een Jaguar XK voor restauratie. Alles wat eerder aan restauratie activiteiten was gedaan kon Toon opnieuw doen, er klopte niets van. Speciaal voor ons had Toon de Healey van Hans Pennings opgehaald. Deze was nog geheel blank en dan zie je pas goed wat er allemaal aan is gebeurd. Toon maakt er geen probleem van, als je zelf wil meewerken aan de restauratie van je Healey. Veel van onze leden hebben dat gedaan, en dan zie je pas echt hoeveel werk dat het is en wat je dan nog tegen komt, valt meestal niet mee.

Toon rijdt zelf momenteel in een Triumph TR3, maar is wel in het bezit van een bijzondere Froqeye 975 Supercharge. Wanneer deze klaar is?

We hebben ook kunnen zien hoe louvres gemaakt worden; hierbij komt nog veel handwerk kijken. Over handwerk gesproken, werken aan het Engels wiel om de juiste bolling te krijgen vraagt veel aandacht en vakkennis. We hebben deze middag een aardig beeld gekregen wat er allemaal komt kijken bij een grondige restauratie.

Bij het nuttigen van een hapje en een drankje werd er veelvuldig in de fotoboeken gekeken van de reeds uitgevoerde restauraties.

Het was weer een leerzame en interessante middag. Hierbij wil ik Toon dan ook namens de regioleden bedanken voor zijn gastvrijheid.

Door: Wim van Hoogstraten.


Op bezoek bij ........ Anton Brouwers.

Op zaterdagmiddag 22 oktober 2011 zijn we met verschillende leden van de regio Zuid Oost op bezoek geweest bij Anton Brouwers. Anton wilde ons wel iets vertellen over zijn verzameling auto’s. We werden ontvangen bij zijn enorme hobbyruimte met koffie en cake.

Al vrij snel werd duidelijk dat zijn AH Sprite Kikkeroog elders was gestald, dus die konden we niet bewonderen. Maar dat mag de pret niet drukken; de andere auto’s waren speciaal genoeg om aandacht te krijgen! Bij binnenkomst viel direct de mooie Morris Minor LWB SV 4 door slidinghead Saloon uit 1934 op. Hiervan zijn er niet zo veel gebouwd, slechts ‘een paar duizend’. Bij het register zijn er wereldwijd nog 5 bekend.

 

 

Alvis TD21 dynamo

 

 

Op de brug stond een Alvis TD21 DHC (Drop Head Coupe) serie 1 uit 1959. Kenmerken van deze auto: 6 cilinder, 3 ltr, met automaat (grijs, links gestuurd). De auto stond op de brug voor wat onderhoudswerkzaamheden. Onder de auto viel de extra wisselstroomdynamo op bij het differentieel. Deze extra dynamo was nodig om o.a. de bijgebouwde fan te voeden. Onder de motorkap was hiervoor geen plaats meer, dus werd deze dynamo bij het differentieel geplaatst. Een onverwachte, creatieve oplossing!

 

Alvis TC21Verder stond in de loods een Alvis TC21 Saloon uit 1954; ook een 6 cilinder met 3 liter inhoud. Deze duo tone uitvoering in rood/zilver was enige tijd geleden onderweg warm gelopen, doordat er resten van een geoxideerd aluminium waterkanaal de radiator verstopten. Anton vertelde hoe e.e.a. op te lossen.

 

Ook stond er een Alvis TA 14 DHC (Drop Head Coupe) uit 1949 waarvan de carrosserie, chassis, motor en versnellingsbak al helemaal gereed waren, maar deze auto moet nog helemaal in elkaar gezet worden.

TR4Verder stond in de loods nog een Volvo PV544 (kattenrug) en een Volvo station 245. Deze auto’s werden door Anton regelmatig gebruikt.

Op een ambulance stond nog een hele mooie TR4 met de parasol erin ter herinnering aan het mooie weer!

 

 

Na nog wat gezellig gekletst te hebben en een glaasje wijn, biertje of wat fris hebben we afscheid genomen.

We danken Anton voor deze interessante en gezellige middag.

Door: Mari van Zoggel


Op bezoek bij ........ Ben Kolvenbach

Op zaterdag 13 november 2010 heeft Mari van Zoggel voor onze regio een bezoek aan Ben Kolvenbach Jaguar Specialist geregeld. Ben Kolvenbach heeft ons zijn bedrijf laten zien en veel informatie gegeven over de Jaguars, omtrent onderhoud, restauratie, reparatie, race en rally voorbereidingen. Het is een interessante en leerzame middag geworden. Kijk ook even op de site van Ben, www.jaguar-kolvenbach.com voor info. Er konden maar een beperkt aantal deelnemers mee. Vol was vol! en er waren geen kosten aan verbonden. Mari bedankt voor de voortreffelijke organisatie en je inzet. Wij hebben er volop van genoten. Ook in 2011 is het de bedoeling is om bij goed weer met de Healey een bezoek te gaan brengen aan partnerbedrijven. Meer informatie en de plannen worden besproken tijdens onze maandelijkse regiobijeenkomst bij Gusto's Schevelingen in Helmond.