Bezoek Regio Noord aan Van Giersbergen
Op zaterdag 19 november 2016 bezocht een groep clubleden uit Noord het motorrevisiebedrijf Van Giersbergen in Silvolde.
|
Lees het verslag van Jetze en Alfred in Healey Magazine nr.1 van 2017.
22ste Drentherit 1 mei 2016
Na een brrrr koud voorjaar hebben de dames TJA op hun 3e DR de weergoden mee op deze prachtige zonnige zondag met een iets hogere temperatuur, wat een beetje op het voorjaar begint te lijken. Totaal met 33 equipes aan de start, om van dit mooie Drentse avontuur te genieten. De strijd om BARTJE kan weer beginnen...
Lees het hele verslag van Dick en Anneke Siersma in Healey Magazine nr4. van 2016.
De Langste Nacht 2014
Ook in deze editie reden weer leden van regio Noord mee. Hieronder enkele beelden welke gemaakt zijn door deelnemers en suporters uit onze regio.
Presentatie Bill Emerson (auteur The Healey Book) op praatavond in november 2013
Bill Emerson in actie tijdens de Panamericana
Jetze Visser & Wilbert Peters in actie tijdens Mille-Miglia 2012
Deze avond werd mede georganiseerd door ons lid Jetze Visser, eigenaar van de AH 100/S - WSJ 110 waarvan Bill Emerson de eerste eigenaar is geweest.
Bezoek Historische Grand Prix Zandvoort 1 september 2012
Op uitnodiging van DHC konden AH-rijders zicht opgeven voor een bezoek van 2 dagen aan de Historic Grand Prix (HGP) op het circuit van Zandvoort. Wij hebben van deze uitnodiging gebruik gemaakt en de races op zaterdag bezocht.
Om tijdig in Zandvoort aanwezig te zijn moesten we vroeg uit de veren en kon het avontuur beginnen. In korte tijd zijn we via de A7 en A6 naar Zandvoort gereden.
Het werd een onvergetelijke dag met voor ons en vele andere Healey rijders met als hoogtepunt 4 of 5 rondjes zelf over het circuit te rijden, samen met de andere Healey’s, en enkele Ferrari’s en Bugatti’s. Wij zijn ’s middags via de Noordzeekust weer terug gereden naar het Noorden. In de avond was er nog een mooie rijdersparade door het Zandvoortse centrum voor het publiek. De rijdersparade is een uitvloeisel van het terugrijden van de raceauto’s van het circuit naar de werkplaats in Zandvoort, zoals dat vroeger gebeurde en wat vroeger ook al veel publiek trok.
Het programma die dag bestond naast races uit de kwalificatietrainingen en een demoprogramma.
De publieke belangstelling was met 14.000 toeschouwers groot. Liefhebbers van historische autosport lieten zich de kans om eindelijk weer eens races met onder meer Formule 1 en Formule 2-auto’s en sportprototypes op Circuit Park Zandvoort te zien niet ontnemen. De weersomstandigheden waren bovendien ideaal.
![]() |
![]() |
DHC/AHOCN en in het bijzonder Ben Konst en verzorgers, bedankt voor de gastvrijheid en de ervaring opgedaan op het circuit.
Voor meer informatie en uitslagen over het gehele weekend verwijzen we u naar www.historicgrandprix.nl
We hopen dat we volgend jaar weer kunnen genieten van dit evenement.
Verslag Drentherit op 6 mei 2012
Afgelopen zondag hebben we weer de traditionele DrentheRit gehouden. Alweer de 18e editie! Het weer was de afgelopen jaren dat wij het organiseerden geweldig mooi. Dit jaar echter was het ook wel mooi maar koud. Toch reden de meeste rijders met de kap open. Zo ook Hans Post Uiterweer, 80 (!!) jaar, en zijn vrouw. Ze reden de rit met de kap open en daarna weer naar hun woonplaats in het westen van het land. Echte bikkels!
De sleuteldag 2012 bij familie Visser te Oldemarkt
Veel echt sleutelwerk hebben we niet gezien. Wel werd er een uitlaat vervangen van een 100/4 en een Sprite versnellingsbak, met rechte vertandingsset die niet meer naar behoren functioneerde, werd met behulp van veel omstanders uit elkaar gehaald. Maar er werd wel wat tegen de banden geschopt en er zijn verschillende onderdelen van deauto's van onze geachte clubleden (af)gekeurd op vorm of passing of zo meer. Maar bovenal weer mooie verhalen over onze Healey's en een gezellige dag die we niet hadden willen missen.
De ontvangst, de koffie met taart en ook de lunch, het was allemaal weer prima verzorgd. Familie Visser bedankt voor de gastvrijheid en daarmee de gaslaagde dag.
Verslag bezoek VW fabriek te Emden op 2 april 2012
Op uitnodiging van Regio Veluwe heb wij van Regio Noord, samen een bezoek gebracht aan de VW fabriek te Emden. De reis ging met een oldtimer-bus, die ter beschikking was gesteld door Stichting Veteraan autobussen. De noordelingen hadden als opstapplaats van de Valk te Assen om 10.00 uur.
Zoals het een oldtimer bus Daf - Jonckheere bj. 1974 (VIP Bus) betaamd was hij een half uur te laat of lag het toch niet aan de bus? De bus was goed gevuld met ruim 40 m/v en we gingen op weg naar Duitsland. Toen we in Emden arriveerden en het bleek dat we een lunch bij de fabriek toch echt van te voren hadden moeten reserveren. Er was echter gelukkig nog voldoende tijd om her en der te lunchen in het plaatselijk winkelcentrum.
Terug op de fabriek was er eerst een film met veel info over het hele VW concern en tevens specifieke informatie over de vestiging in Emden.
Enkele feiten en cijfers:
- In 1964 startte de fabriek met de productie van de VW Kever.
- De fabriek tracht zo veel mogelijk CO2 neutraal te produceren door windenergie/zonnepanelen en speciale wateropvang.
- Het is de grootste werkgever in de regio met ca. 8000 werknemers
- Er wordt gewerkt in twee shifts / 35 urige werkweek..
- Normaliter worden ca. 1100 VW-Passat’s per dag geproduceerd met een doorlooptijd van 2 dagen per auto.
- Op deze plant wordt de Passat sedan, variant en coupe geproduceerd voor export waarvan ca. 30% naar de USA gaat.
Verscheping vindt plaats in de zeehaven van Emden, dichtbij de fabriek in Ro/Ro –schepen, waar ook de andere type’s VW per trein worden aangevoerd voor verscheping. In de fabriek werden door een zeer bekwame gids begeleid met behulp van een headset waardoor iedereen goed kon meeluisteren. Het is indrukwekkend dat men zo dicht bij de productielijn kan lopen zonder de veiligheid voor de bezoeker of werknemer in gevaar komt. In het begin van de fabriek zagen we zeer veel robots aan het werk, die van losse onderdelen een chassis maakten en uiteindelijk het gehele onderstel. Verderop in de lijn, waar “het huwelijk “ wordt gesloten, d.w.z. waar de carrosserie van de 1e etage komt en op het onderstel wordt gezet, kom je op de lijn waar wel veel mensen werken om de auto af te bouwen tot uiteindelijk de nieuwe Passat.
Het is overduidelijk dat men hier weet wat logistiek is, te meer daar alle typen en kleuren door elkaar worden geproduceerd. In een logistiekcentrum naast de fabriek worden alle materialen aangevoerd van de onderdelenfabrieken van VW en toeleveranciers en op units gezet die naar de productielijn worden gebracht middels het “just –in- time” leveringsprincipe.
Na dit indrukwekkende bezoek gingen we huiswaarts en hebben in de “Poort van Groningen” te Bad Nieuweschans nog even nagepraat en een versnapering genoten om uiteindelijk om half zeven weer op onze instapplaats te Assen uit te stappen.
Al was het geen specifiek Healey evenement, het was een zeer interessante trip, waarin oud en nieuw samen gingen qua vervoer en productie.
Alle lof aan Bert Visser en zijn team van regio Veluwe en het is de wens om samen nog eens iets te organiseren.
(in verband met policy van het VW concern kunnen we geen foto’s publiceren van de fabriek)