Sprite MkI AN5 | |
![]() |
De Sprite MkI is uitgebracht in acht verschillende kleuren, waaronder het hier afgebeelde Iris Blue. De auto was uitgerust met stalen wielen met ventilatiegaatjes en wieldoppen met AH-logo.
Af fabriek was een fraaie hardtop leverbaar die, in tegenstelling tot de hardtops voor de latere modellen, slechts in één kleur beschikbaar was: Ivory White. |
![]() |
Het interieur van de Sprite was eenvoudig, functioneel en sfeervol. Het grote bakelieten stuur werd vaak vervangen door een sportiever exemplaar, dus een goed origineel exemplaar is tegenwoordig vrij zeldzaam.
De vroege Sprites tot en met de Sprite MkII H-AN6 hadden rubberen vloermatten. In bijna alle Sprites die je tegenwoordig ziet is dit, zoals ook bij de afgebeelde auto het geval is, vervangen door vloerbedekking. |
![]() |
Aan de achterzijde was de Sprite MkI uitgerust met twee rosetten. Een bumper ontbrak, net zoals een achterklep. De bagageruimte, waarin zich ook het reservewiel bevond, kon bereikt worden door de stoelen naar voren te klappen.
De Lucas achterlichten waren onder meer al bekend van de Triumph TR2/TR3 en van de MG MGA. |
Austin Healey Sprite AN5 Bouwjaar: 1958 – 1961 Cilinderinhoud: 948 cc Vermogen: 43 PK bij 5200 tpm Topsnelheid: 135 km/u Aantal gebouwd: 48.987 |
|
Sprite MkII H-AN6 en H-AN7 | |
![]() |
De Sprite MkII had een flink wat conventionelere vormgeving. Qua techniek was er echter weinig veranderd. De auto had nog steeds een 948 cc motortje en trommelremmen rondom. Ook had de MkII nog de kwartelliptische achterveren die, ten koste van een stukje comfort, sterk bijdroegen aan de geweldige rijeigenschappen van de vroege Sprites. |
![]() |
In okober 1962 onderging de Sprite MkII vooral onderhuids de nodige veranderingen. De cylinderinhoud werd vergroot naar 1100 cc en de auto kreeg schijfremmen vóór. Vanaf nu waren voor het eerst ook spaakwielen af fabriek optioneel leverbaar.
Een stabilisatorstang, zoals hier onder de auto te zien, was vanaf januari 1964 als optie leverbaar. De Sprite-badge ontbreekt bij deze auto! |
![]() |
De eigenaar van deze Sprite MkII heeft er voor gekozen om de auto volgens rally-specificaties op te bouwen. De voor- en achterbumper ontbreken en de stalen wielen zijn vervangen door lichtmetalen Minilite-velgen.Verder is de auto voorzien van de BMC fabrieks-hardtop met de bijbehorende speciale sidescreens, die fraai de lijn van de portieren volgen. |
Austin Healey Sprite MkII H-AN6 / H-AN7 Bouwjaar: 1961-1962 / 1962-1964 Cilinderinhoud: 948 cc / 1098 cc Vermogen: 46,5 PK bij 5500 tpm / 56 PK bij 5500 tpm Topsnelheid: 139 km/u / 142 km/u Aantal gebouwd: 20.450 / 11.215 |
|
Sprite MkIII H-AN8 | |
![]() |
De Sprite MkIII was uiterlijk herkenbaar aan de opdraairamen, uitklapbare ventilatieraampjes en de gewijzigde voorruit. Ook was er een geheel nieuw, in zwarte krimplak gespoten dashboard.
De bladveren waren vervangen door "gewone" halfelliptische veren, waardoor het rijgedrag van de auto een stukje minder nerveus was dan van zijn voorgangers. |
![]() |
De belangrijkste wijziiging onder de motorkap betrof een verbeterde versie van de 1100 cc motor. Door een vergroting van de hoofdlagers van de krukas was deze motor aanzienlijk beter bestand tegen hogere toerentallen.
Ook was de motor voorzien van een verbeterde kop met grotere inlaatkleppen, In combinatie met een verbeterd uitlaatsysteem leidde dit tot een iets hoger vermogen van 59 pk bij 5750 tpm. |
![]() |
De grille bleef ongewijzigd ten opzichte van de MkII, evenals de motorkap-badge. Het ronde middengedeelte van de badge was identiek aan de oorspronkelijke badge van de MkI en was voorzien van het Austin motief. Vanaf de MkII was de badge voorzien van "wings", zoals we die ook al kenden van de badge van de Big Healeys. |
Austin Healey Sprite MkIII H-AN8 Bouwjaar: 1964 – 1966 Cilinderinhoud: 1098 cc Vermogen: 59 PK bij 5750 tpm Topsnelheid: 147 km/u Aantal gebouwd: 25.905 |
|
Sprite MkIV H-AN9, H-AN10 en A-AN10 | |
![]() |
De MkIV uitvoering van de Sprite beschikte over een heuse convertible kap, die vast aan de carrosserie was gemonteerd. Qua uiterlijk was er in eerste instantie niet veel veranderd. De grootste verandering lag onder de motorkap: een geheel nieuwe 1275 cc motor, met een vermogen van 65 pk. In feite was dit een gedetunede, in lengterichting geplaatse versie van de 1275 Cooper S motor. |
![]() |
Het dashboard bleef ongewijzigd ten opzichte van de MkIII, maar vanaf november 1967 kregen de modellen die voor de Noord-Amerikaanse markt waren bestemd een veiligheids-dashhboard, zoals hier afgebeeld. De schakelaars werden vervangen door tuimel-exemplaren. Al met al kreeg het interieur, ook door het gebruik van andere materialen en motieven, langzamerhand een echte "seventies"-uitstraling. |
![]() |
De hier afgebeelde auto is nog van het eerdere type, maar in oktober 1969 kreeg de Sprite een facelift. Bij deze H-AN 10 uitvoering waren o.a. de bumpers vervangen door smallere exemplaren, aan de achterzijde bestaande uit twee "halfjes", een zwart gespoten grille en andere achterlichten.
Vanaf 1 januari 1970, toen het contract tussen Donald Healey en BLMC was geëindigd, zijn er nog 1022 Sprites onder de merknaam Austin gebouwd. |
Austin Healey Sprite MkIV H-AN9 / H-AN10 / A-AN10 Bouwjaar: 1966-1969 / 1969-1970 / 1971 Cilinderinhoud: 1275 cc Vermogen: 65 PK bij 6000 tpm Topsnelheid: 153 km/u Aantal gebouwd: 20.357 / 1.411 / 1.022
Foto's beschikbaar gesteld door Marc Vorgers / Classic Car Garage
|