Austin Healey’s in de rallysport
De Austin Healey heeft een rijke historie in de rally sport. Hij stond bekend als robuust en betrouwbaar, maar niet gemakkelijk handelbaar. De Austin Healey is eigenlijk bij toeval een rallywagen geworden. In 1957 werd een fabrieks 100-6 voor het eerst ingeschreven voor een rally. Tommy Wisdom en zijn dochter Ann haalden in de Sestriere Rally een 10e plaats in hun klasse en een 83e in het eindklassement. Dit werd hen niet in dank werd afgenomen. Na die ene uitstap besloot men voorlopig niet meer aan rally's mee te doen.
In 1957 verhuisde de fabriek, in het kader van een reorganisatie van Longbridge naar Abingdon. Door deze verhuizing kwamen de Healey's onder de aandacht van de automonteurs die zich bezighielden met het opvoeren van MG's. Dit team stond onder leiding van Syd Enever, die alles wist van racerij en wat er bij kwam kijken. Marcus Chambers, hoofd van de Abingdon Competition Department was van plan zich in te schrijven voor de Alpine Rally van 1958 met een team met MG A Twincams. De productie van deze wagens had echter vertraging opgelopen. Het werd al snel duidelijk dat men met deze wagens niet mee zou kunnen doen aan de Alpenrally. Daarom besloot men de Healey 100-6 in te schrijven. 4 van de 5 ingeschreven fabrieks 100-6 Healey's reden de rally uit, maar ze werden verslagen door een Triumph TR 3A.
Verschillende tijdperken: links de cockpit van een Austin Healey tijdens de Rally van Monte Carlo van 1958. Let op de simpele hulpmiddelen zoals de brede Lucas binnenspiegel, de Heuer stopwatches en een Halda Speedpilot. Rechts het interieur van de Works Healey van Aaltonen uit 1967.
Een maand later vond de Luik-Rome-Luik rally plaats, die bekend stond als de zwaarste rally die er bestond. Pat Moss, zus van de coureur Stirling Moss, werd 4e in de eindklassering. Zij bleef alle Triumph’s voor en de drie fabrieks Healey's wisten de constructeursprijs binnen te slepen. De Healey's hadden eindelijk hun draai gevonden. Pat Moss wordt zeker tot de allergrootste rallyrijders ooit gerekend. Zij kon als geen ander het onderste uit de kan halen van een Healey. Nadat zij samen met Ann Wisdom verschillende overwinningen had behaald in de Tulpenrallye en de Coupes des Alpes met Austin Healey, haalde ze ook de eerste plaats in de Rally van Monte Carlo, echter in een Mini Cooper S.
Links: Pat Moss, de meest succesvolle vrouwelijke rallye autocoureur, behaalde vele successen met Austin Healey.
Onder: voorbereidingen voor de 1959 Alpine
In 1959 verscheen de 3000 MK I, die in meerdere rally's ereplaatsen behaalde en altijd een potentiele winnaar bleek te zijn. Vanaf die tijd concentreerde men zich bij BMC meer op de 3000 en liet Marcus Chambers de MG A twincam voor wat het was. Wederom liet Pat Moss van zich horen door in 1960 een tweede plaats te halen in de Alpine Rally en de afmattende Rally Luik-Rome-Luik in datzelfde jaar te winnen. Dit was de eerste keer dat een vrouw als eerste in de eindklassering van een rally eindigde en tevens ook de eerste internationale overwinning van een Austin Healey. De tweelingbroers Don en Erle Morley hadden een boerenbedrijf in Engeland. Nadat zij in hun eigen auto’s reeds vele overwinningen op hun naam hadden gezet, bood de teammanager van BMC, Marcus Chambers ze in 1959 een Austin Healey aan voor de RAC dar jaar. Zij wisten in 1961 als eerste te eindigen in de Alpine Rally. Pat Moss eindigde datzelfde jaar als tweede in de RAC rally. Aan het einde van het seizoen nam Marcus Chambers afscheid van de rallysport en werd hij opgevolgd door Stuart Turner. Door de komst van de Mini Cooper S werd de Austin Healey naar de achtergrond verdrongen, maar in dat jaar werd er nog wel een overwinning en een derde plaats gehaald in de Alpine rally, een tweede plaats in de Poolse rally, en een tweede en derde plaats in de RAC rally. Eind 1962 stapte Pat Moss over naar Ford, en werden er dat jaar slechts twee overwinningen behaald met een Austin Healey. Toen in 1964 ook de Rally van Monte Carlo werd gewonnen door e
en Mini Cooper S, leek het einde in zicht voor de Healey als rallywagen. Het aantrekken van Timo Makinen in 1963 door Stuart Turner de teammanager van BMC was een meesterlijke zet. Timo was een van de snelste rallyrijders in zijn periode. Hij had echter wel de naam opgebouwd dat hij veel vergde van zijn auto’s. Timo behaalde verscheidene overwinningen in Austin Healey’s waaronder de Rally van Monte Carlo (1e in zijn klasse en 13e in het algemeen klassement) en een eerste plaats in zijn klasse van de RAC Rally van 1963, 1964 en 1965.
Links: Timo Makinen onderweg in de RAC Rally van 1964, de Lucas SLR flame throwers kwamen goed van pas bij deze omstandigheden.
De Austin Healey hoort volgens kenners thuis in het rijtje van de allerbeste sportwagens aller tijden. Maar weinig mensen zullen het met die stelling oneens zijn, hoewel de Healey met slechts 5 overwinningen, binnen het BMC team overschaduwd wordt door de Mini Cooper S. De Austin Healey wist vaak overwinningen in zijn klasse te behalen. Even zo vaak werd bovendien de constructeursprijs gewonnen.
Rechts: Cyril Smith, navigator van Tommy Wisdom, controleert de vrije loop van de sneeuwkettingen met monteur Bill Hewitt.
Boven: Austin Healey's op Zandvoort begin jaren 60. Na afloop van de Tulpenrallye werd een klassementsproef gereden op het circuit waarbij in tegengestelde rijrichting moest worden gereden om de Nederlandse deelnemers geen voordeel te geven. Achter de Austin Healey's de Porsche 904 van Ben Pon.
Boven: Egon Grabowski was een van de oprichters van de Austin Healey Club Holland, de voorloper van de AHOCN. Egon bezat verschillende Austin Healey's en heeft deelgenomen aan vele rallies zoals de SLS, de Tulpenrallye en anderen. Op deze foto zien we zijn MKII Ruddspeed bij een controlepost in de Eifel. Deze bijzondere Healey is nog altijd in het bezit van een van onze clubleden. Onder: onthaal van de Austin Healey's tijdens de Rome-Luik-Rome Rally in 1964.
Meer informatie, foto's en verhalen over de rijke geschiedenis van de Austin Healey in de rallysport vindt u in het ledengedeelte van deze website onder de rubriek Historie.
Ook vandaag de dag wordt er nog volop deelgenomen gewonnen in rallies. Rinus Sinke en Bart den Hartog winnaars van de Tulpenrallye 2009. Nog niet eerder in de geschiedenis behaalde een Austin Healey een eerste plaats in de Tulpenrallye.
Dutch Healey Competitions DHC
De AHOCN heeft een eigen race en rally afdeling. Dutch Healey Competitions (DHC) organiseert jaarlijks diverse evenementen zoals de rally De Langste Nacht, Healey Meets Le Mans en vele andere sportieve evenementen in binnen- en buitenland. Voor meer informatie ga naar de pagina's van de DHC.
Belangrijkste rally overwinningen van Austin Healey’s
1958 | Coupe des Alpes | 100-6 |
Coupes des Dames Alpine Rally | 100-6 | |
4e plaats Liege Rally | 100-6 | |
Klassewinnaar Alpine Rally | Sprite | |
1959 | 2e plaats RAC Rally | Sprite |
7e plaats GT klasse Liege Rally | 3000 | |
1960 | 1ste plaats Coupe des Dame Liege Rally | 3000 |
2e plaats Alpine Rally | 3000 | |
3e plaats RAC Rally | 3000 | |
2e plaats RAC Rally | Sprite | |
1961 | 1ste plaats Alpine Rally | 3000 |
2e plaats RAC Rally | 3000 | |
3e plaats Acropolis Rally | 3000 | |
6e plaats Liege Rally | 3000 | |
Klassewinnaar Tulpen Rally | Sprite | |
1962 | 1ste plaats Alpine Rally | 3000 |
2e plaats RAC Rally | 3000 | |
5e plaats Liege Rally | 3000 | |
18e plaats Rally Monte Carlo | 3000 | |
1963 | 6e plaats Liege Rally | 3000 |
5e plaats Liege Rally | 3000 | |
13e plaats Rally Monte Carlo | 3000 | |
1964 | 1ste plaats GT klasse Tulpen Rally | 3000 |
1ste plaats Liege Rally | 3000 | |
2e plaats RAC Rally | 3000 | |
2e plaats GT Klasse Alpine Rally | 3000 | |
1ste plaats Austria Alpine Rally | 3000 | |
1965 | 4e plaats Tulpen Rally | 3000 |
Klassewinnaar Alpine Rally | 3000 | |
2e plaats RAC Rally | 3000 |