Austin Healey 3000 MkI BT7 en BN7
![]() |
In 1959 debuteerde de Healey 3000 op de autosalon van New York om vanaf maart 1959 van de band te rollen.
Vanaf het begin was de 3000 zowel in vier-zits (BT7) als in twee-zits (BN7) uitvoering leverbaar. Op het eerste gezicht was er niet veel veranderd ten opzichte van de 100/6. Op de grille en kofferdeksel was een 3000 badge geplaatst. |
![]() |
De echte veranderingen zaten onderhuids. Met name de motor was aangepast. Door opboren tot 2912 cc en verhogen van de compressie, was het vermogen gestegen tot 124 PK.
Daarnaast was de 3000 nu voorzien van schijfremmen op de voorwielen. |
![]() |
Het interieur bleef ongewijzigd.
Ook de warmte, afkomstig van motor, versnellingsbak en uitlaat, werd niet aangepakt.
De geringe bodemvrijheid bleef wat het was. |
Austin Healey 3000 Mk1 Bouwjaar: 1959 – 1961 Cilinderinhoud: 2912 cc Vermogen: 124 PK bij 4600 tpm Topsnelheid: 182 km/h Aantal gebouwd: BT7/BN7: 10825/2825 |
Austin Healey 3000 MkII BT7 en BN7
![]() |
Ook de MkII werd direct in vier- en twee-zits uitvoering gebouwd, waarbij de typeaanduiding, resp. BT7 en BN7, gelijk bleef aan de MkI.
De MkII werd gebouwd vanaf mei 1961. De BT7 bleef tot juni 1962 in productie. De BN7 verdween drie maanden eerder. De grille werd vernieuwd en had nu verticale spijlen. |
![]() |
De motor kreeg een aangepast spruitstuk met drie SU HS4 carburateurs, i.p.v. twee HD6. Het vermogen steeg hierdoor met 8 PK en de sprint van 0-100 duurde 10.9 seconde, een have seconde korter dan van de MkI.
Een tweede reden om op drie carburateurs over te gaan was dat hierdoor ook de rally uitvoeringen 3 carburateurs mochten gebruiken. |
![]() |
In november 1961 werden enkele wijzigingen doorgevoerd waarvan de meest in het oog springende de nieuwe versnellingsbak was.
De overbrengingsverhoudingen bleven gelijk, maar de pook verhuisde naar de bovenkant. Omdat de fiberglas tunnel smaller gemaakt kon worden, kwam meer voetruimte beschikbaar. |
Austin Healey 3000 MkII Bouwjaar: 1961 – 1962 Cilinderinhoud: 2912 cc Vermogen: 132 PK bij 4750 tpm Topsnelheid: 186 km/u Aantal gebouwd: BT7/BN7: 5096/355 |
Austin Healey 3000 MkIIa BJ7
![]() |
De convertible versie van de MkII, de BJ7 oftwel MkIIa, verscheen in januari 1962. De BJ7 kreeg een gebogen voorruit met ventilatieraampjes.
De grote pluspunten van de BJ7 waren de draairaampjes en eenvoudig te bedienen kap. De kap, die opgevouwen achter de achterbank lag, was vanuit de auto dicht te maken en te openen. |
![]() |
De convertible uitvoeringen (zowel de BJ7 als de opvolger BJ8) bestonden uitsluitend nog als vier persoons versie.
Het interieur was ongewijzigd ten op zichte van de MkII, met uitzondering van de deuren. Om plaats te maken voor de ramen, moesten de opbergvakken verdwijnen. |
![]() |
Aangezien de bagageruimte in de Big Healey beperkt was, zeker in de vier persoons uitvoering, was een bagagerekje een welkome accessoire.
Het lastig af te stellen systeem met drie carburateurs was in de BJ7 vervangen door twee stuks HS6. Het vermogen daalde hierdoor nauwelijks. |
Austin Healey 3000 MkIIa Bouwjaar: 1962 – 1963 Cilinderinhoud: 2912 cc Vermogen: 131 PK bij 4750 tpm Topsnelheid: 184 km/u Aantal gebouwd: 6113 |
Austin Healey 3000 MkIII BJ8 Phase 1
![]() |
In oktober 1963 zag de MkIII het levenslicht.
Het motorvermogen werd opgevoerd d.m.v. nieuwe klepveren en een nieuwe nokkenas. Als caburateurs werden nu twee maal de 2” HD8 gemonteerd.
Rembekrachtiging werd standaard. |
![]() |
Het volledig nieuwe houten dashboard kreeg een afsluitbaar handschoenenkastje.
De instrumenten kregen een zwarte wijzerplaat en de toerenteller werd electronisch. Starten gebeurde met de contactsleutel. De stoelbekleding werd standaard Ambla met ‘chroom’-biezen. Leder was tegen meerprijs verkrijgbaar. Er kwam een middenconsole die overging in een armsteun met opklapbaar deksel. |
![]() |
De rugleuning van de achterbank werd neerklapbaar, zodat een vlakke laadvloer achter de voorstoelen ontstond.
Om aan de strengere Amerikaanse normen te voldoen, werd de MkIII uitgerust met een tweede set uitlaat dempers. Hoewel minder luid, verdween de karakteristieke Healey sound gelukkig niet helemaal. |
Austin Healey 3000 MkIII Ph1 Bouwjaar: 1963 – 1964 Cilinderinhoud: 2912 cc Vermogen: 150 PK bij 5250 tpm Topsnelheid: 195 km/u Aantal gebouwd: 1390 |
Austin Healey 3000 MkIII BJ8 Phase 2
![]() |
Kort na de Phase1 verscheen in mei 1964 de Phase 2 uitvoering.
De belangrijkste wijziging was een aangepast chassis, waardoor samen met het nieuwe bladveerpakket van zes bladen, de bodemvrijheid en achtervering werd verbeterd. De lenzen van de stadslicht/richting-aanwijzer en achterlichten werden vergroot. |
![]() |
De phase 2 kreeg afsluitbare portier- grepen met drukknop, een grotere binnenspiegel en een verlengde middenarmsteun.
Maart 1965 werd de MkIII voor en achter voorzien van aparte oranje richting-aanwijzers. De reflectoren werden aan de bumper gemonteerd. |
![]() |
Vanaf februari 1967 was de kleur Metallic Golden Beige leverbaar, in combinatie met rood of zwart interieur. 553 auto’s werden in deze kleur geleverd.
December 1967 stopte de productie. In 1968 rolde nog slechts één 3000, de BJ8/43026, van de band waarmee een einde kwam aan een legende. Het prototype van de Healey 4000 werd niet meer in productie genomen. |
Austin Healey 3000 MkIII Ph2 Bouwjaar: 1964 – 1968 Cilinderinhoud: 2912 cc Vermogen: 150 PK bij 5250 tpm Topsnelheid: 195 km/u Aantal gebouwd: 16322 |
Foto’s beschikbaar gesteld door Marc Vorgers/Classiccargarage.nl