100-6

Austin Healey 100/6 BN4

BN4, Ice Blue boven Ivory WhiteIn mei 1956 werd de eerste BN4 in Longbridge gebouwd. Vanaf augustus ging de BN4 (BN3  en BN5 werden gebruikt voor prototypes) in productie.

De BN4 werd vanaf november 1957 in Abingdon gebouwd

Standaard werd de BN4 geleverd met stalen wielen.

Om de 6 cilinder motor, afkomstig uit de Austin Westminster, in te kunnen bouwen, werd het chassis aangepast, de radiateur verplaatst en de motorkap voorzien van een ‘power bulge’.  De kenmerkende diamantvorm van de grille was nu definitief verdwenen.

Ondanks de 6 cilinder motor met meer vermogen, bleek de BN4 trager te zijn dan de BN2.

Door verlenging van het chassis met 5 cm konden in de BN4 twee achterzitjes geplaatst worden, waardoor de auto ook bruikbaar werd voor gezinnen met twee (kleine!) kinderen.

Rond de overgang naar Abingdon werd de motor aangepast. Door toepassing van een verbeterde cilinderkop met los 6-poorts spruitstuk, hogere compressie en grotere carburateurs, steeg het vermogen met 15pk.

Austin Healey 100/6 BN4
Bouwjaar: 1956 – 1959
Cilinderinhoud: 2639 cc
Vermogen: 102 PK bij 4600 tpm       117 PK/4750 tpm in de latere uitvoering
Topsnelheid: 165 km/h                  177 km/u in de latere uitvoering
Aantal gebouwd: 11294                  (Longbridge: 7053, Abingdon: 4241)
 

 

 

Austin Healey 100/6 BN6

De twee-zitter versie, de BN6, werd gebouwd van maart 1958 tot maart 1959 en werd uitsluitend met de 117pk motor uitgerust.

 

Met name vanuit Amerika was de roep om herintroductie van een tweezitter gekomen. Niet in de laatste plaats vanwege de kleine bagageruimte van de BN4.

In plaats van 12V accu, zoals die verscheen in de BN4, kwamen de  2 stuks 6V accus weer terug..

 

De op de BN4 geïntroduceerde vaste reflectoren, de zgn. kattenogen, werden geïntegreerd in gestroomlijnde behuizingen. Dit zou pas veranderen bij  het allerlaatste model, de BJ8 Phase2.

Bij de kleur Pacific groen is het interieur licht grijs.De vloerbedekking en biezen zijn groen.

 

Het reserve wiel ligt vlak achter de stoelen.

 

De verstelbare stuurkolom, die standaard was op de BN4, werd in de BN6 weer vervangen door een vaste.

Austin Healey 100/6 BN6
Bouwjaar: 1958 – 1959
Cilinderinhoud: 2639 cc
Vermogen: 117 PK bij 4750 tpm
Topsnelheid: 177 km/u
Aantal gebouwd: 4150

Foto's beschikbaar gesteld door Marc Vorgers / Classic Car Garage