Austin Healey 100 BN1
![]() |
De eerste Austin Healey was het model 100. De type aanduiding 100 werd afgeleid van de topsnelheid, 100 mijl per uur (160 km).
Opvallend detail bij deze vroege modellen is de neerklapbare voorruit en de kenmerkende Healey gril. De AH 100 had een 4 cylinder motor met 2660 cc en een drie versnellingsbak met Laycock de Normanville overdrive op de hoogste versnellingen.
|
![]() |
Zelfs met gesloten kap zijn de prachtige, door Gerry Coker getekende lijnen nog, volledig in balans. Het ontwerp van de Austin Healey 100 ontving destijds al vele onderscheidingen. De simpele inzetramen zijn kenmerkend voor de Engels roadsters uit die tijd alsmede de 48 spaaks wielen.
De Austin Healey 100 werd voor het eerst voogesteld aan het grote publiek op de 1952 Earls Court Motorshow in London. De Healey 100 moest het 'gat' dichten tussen de Jaguar XK120 en de Triumph TR2.
|
![]() |
Blik in het spartaanse interieur van de Austin Healey 100. Dit is een nog volledig origineel behouden interieur en straalt de sfeer uit van de vijftiger jaren. De zwart lederen stoelen met rode biezen boden goed comfort. Let op de flappen in de zijramen die nodig waren om de portieren van buitenaf te kunnen openen.
|
Austin Healey 100 BN1
Bouwjaar: 1953 – 1955 Cilinderinhoud: 2660 cc Vermogen: 90PK bij 4000 tpm Topsnelheid: 178,6 km/u Aantal gebouwd: 10030
|
|
Austin Healey 100 BN2
![]() |
In augustus 1955 werd de BN1 opgevolgd door het model BN2 serie, Uiterlijk waren er slechts kleine verschillen. De BN2 kreeg een nieuwe versnellingsbak met 4 versnellingen. De BN2 kon bovendien geleverd worden in diverse two-tone kleurcombinaties.
|
![]() |
Ook op het dashboard waren kleinen verschillen met de voorganger, zo werd de positie van de overdrive schakelaar en het contactslot verwisseld. Deze BN2 heeft ook de gelouverde motorkap met de lederen riem die kenmerkend is voor de 100M uitvoering.
|
![]() |
De BN2 had opbouw reflectors boven de achterlichten, deze zijn correct voor dit type Healey.
De populariteit van de AH 100 zowel BN1 als BN2 is de laatste jaren sterk toegenomen. Er is thans een grote vraag naar deze ‘oer’ Healey’s die door hun deels aluminium plaatwerk en 4 cilinder motor aanzienlijk lichter zijn dan de 6 cilinder modellen.
|
Austin Healey 100 BN2
Bouwjaar: 1955 – 1956 Cilinderinhoud: 2660 cc Vermogen: 110PK bij 4500 tpm Topsnelheid: 178,6 km/u Aantal gebouwd: 4604
|
Foto's beschikbaar gesteld door Marc Vorgers / Classic Car Garage
Austin Healey 100M
![]() |
De Austin Healey 100M was in feite een BN2 met een opvoerset. Het motor vermogen nam hiermee toe met 20PK.
Er werden slechts 640 gebouwd. De opvoerset werd tevens aan dealers geleverd om reeds eerder geleverde BN1’s van dezelfde prestaties te voorzien.
|
![]() |
Het meest opvallende kenmerk van de AH 100M is motorkap met luchtsleuven en de lederen motorkapriem. Onder de motorkap is goed te zien hoe de airbox aan de grotere SU carburateurs is gekoppeld. Het aluminium kleppendeksel is een accessoire en behoort niet tot de standaarduitrusting.
De opvoerset bestond uit twee 1 3/8 inch HD 6 carburateurs,, speciaal spruitstuk en luchtfilter, sterkere klepveren, versterkte nokkenas, verstevigde koppakking en een stroomverdeler. De compressie verhouding van de standaard BN2 werd van 7.5 inch op 8,1 inch per zuiger gebracht. |
![]() |
Op de 'cold air box' werd een embleem aangebracht. Omdat de 100M kit ook naderhand als losse set verkrijgbaar was, is het doorgaans moeilijk om vast te stellen of het om een fabrieks 100M gaat. In Amerika houdt Bill Meade een register bij van alle geregistreerde 100M's. Ook het Heritage Certificate van British Motor Trust kan zekerheid geven.
De 100M behoort thans tot de meest gezochte Austin Healey’s.
|
Austin Healey 100M Bouwjaar 1955 – 1956 Cilinderinhoud 2660 cc Vermogen 110PK bij 4500 tpm Topsnelheid 187,6 km/u Aantal gebouwd 640
|
Austin Healey 100S
![]() |
Van de Austin Healey 100S zijn slechts 50 stuks gebouwd. De 100S werds speciaal gebouwd om deel te nemen aan races.
De meeste 100S werden standaard in de duo-tone kleuren Old English White en Lobelia Blue uitgevoerd. Het is thans de meest geliefde en kostbaarste Austin Healey.
|
![]() |
De naam 100S (Sebring) werd pas aan het model gegeven na de 12-uurs race in het Amerikaanse Sebring in 1954.
|
![]() |
De 100S van voorzien van een door Aston Martin geleverde David Brown vierversnellingsbak. Omdat de 100S ontworpen was als wedstrijdwagen zijn alle modellen voorzien van rechtse besturing.
|
Austin Healey 100S Bouwjaar: 1955 Cilinderinhoud: 2660 cc Vermogen: 132PK bij 4700 tpm Topsnelheid: onbekend Aantal gebouwd: 50
|