WATERVRIJE KOELVLOEISTOF

Homepage Forums Techniek WATERVRIJE KOELVLOEISTOF

Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Joep Heijmans 3 maanden geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur

Heeft er al iemand ervaring met de WATERVRIJE KOELVLOEISTOF van EVANS COOLANTS (Millers oil)? Dit onlangs gezien op Discovery. Ook info gevonden op internet maar nog niets over ervaring bij oldtimers en onze Healey. Zie o.a. volgende links: https://millersoils.nl/webwinkel/waterloze-koelvloeistof-classic-cool-180/ en https://www.motor-forum.nl/threads/waterloze-koelvloeistof.351831/.
    Op zich lijkt mij dit een prima vervanging van het waterhoudende.
    Wat is overigens de beste manier om het koelsysteem te reinigen, het volledig verwijderen van waterhoudende koelvloeistof?

Hallo Jan
    Ja, ik heb er ervaring mee. Ik had op basis van dezelfde info die jij hebt voor waterloze koelvloeistof van Millers gekozen nadat het blok van mijn Healey was herbouwd. Het eerste dat ik merkte is dat het door de kleinste spleetjes kruipt. Je moet de slangklemmen stevig aandraaien om dat nat worden te stoppen. Bij de eerste proefrit had ik een dramatische ervaring met deze koelvloeidtof: een felle brand in de motorruimte. Wat bleek? De koelwaterslang tussen de radiateur en het blok was losgeschoten en de koelvloeistof was op het uitlaatspruitstuk gespoten en ontbrandt. Ik kwam net van de snelweg en de motor flink belast, dus dat uitlaatspruitstuk was zeer heet. Het laatste dat je verwacht is een brandbare koelvloeistof, maar bij nader onderzoek was dat zeer verklaarbaar. Het middel bestaat vrijwel volledig uit glycolverbindingen. Dat is een alcohol met een vlampunt van ca 120 graden en een zelfontbrandingstemperatuur van ca 230 graden. Bij wat proefjes bleek dat het inderdaad net zo goed brandt als kerosine. Als iemand voorstelt om kerosine als koelvloeistof te gebruiken zul je twijfelen aan zijn verstandelijke vermogens. Dat het zo brandbaar is staat alleen nergens op de verpakking en stond ook niet op het Nederlandse veiligheidsblad. Ook als er reclame voor wordt gemaakt, zoals door Ed van Wheeler Dealers op Discovery, wordt daar niet over gerept. Op het Amerikaanse veiligheidsblad staat het echter wel. Ik kon de brand vrij snel blussen met de brandblusser, anders was de auto verloren gegaan. De motorruimte, bedrading, motorkap, shroud en aangrenzend plaatwerk waren zwaar gehavend. De schade bedroeg ruim € 11.000 waarbij ik veel zelf heb gedaan. In de racerij is het inmiddels verboden omdat het de baan spekglad maakt en het vrijwel niet is op te ruimen.
    Groeten
    Lex

Wim Janzen
    Bijdrager

Ja Jan , Lex heeft gelijk, het is erg brandgevoelig. Maar de werking die ze voorstaan is wel echt goed. De vloeistof geeft geen stoomvorming en daardoor bij hoge temperatuur geen extra druk op je koelsysteem. We verkopen het nog wel regelmatig, maar er zit risico aan, dus zorg dat je koelsysteem goed dicht is.

En zorg dat je nooit een aanrijding krijgt waarbij het koelsysteem lek raakt, anders heb je kreukels én brand.

Joep Heijmans
    Bijdrager

Lex en Wim,

Naar aanleiding van jullie verhaal heb ik met Casper Hanken kontakt gezocht. Ik wilde graag van hem weten hoe dit zat en hoe dit heeft kunnen gebeuren.
    Het lijkt mij een eenzijdig verhaal. Vandaar dat ik nu de reactie van Casper op dit forum wil delen met de andere Healeyleden.

Beste Lex,

Allereerst wil ik kwijt dat ik het enorm betreur dat uw ervaring met Evans niet is geweest zoals u zich dat had voorgesteld.
    En dat er dan ook nog eens voor € 11.000,- schade bij was gekomen, maakt het extra wrang. Maar om deze schade nu helemaal op Evans te schuiven vind ik wel erg kort door de bocht. Want waarom heeft u geen kontakt opgenomen toen dit is gebeurd, als u er zo zeker van bent dat dit door het Evans product is gekomen ? Maar dat terzijde..
    Eerst even wat feiten .
    1. Volgens uw schrijven spoot het uit een losgeschoten slang. Hier uit concludeer ik al dat de conversie niet correct is gedaan, want juist één van de vele voordelen die Evans bied, is dat het nagenoeg geen drukopbouw kent, waardoor de leidingen juist rustig blijven en klemmen dus aanzienlijk minder op spanning staan dan met 50-50 koelvloeistof. Als het er niet was uitgespoten zoals u omschrijft, maar uit was gesijpeld, was het mogelijkerwijs al helemaal niet de brand in gegaan. En daarbij komt, dat het uitlaatspruitstuk zo witheet heeft moeten zijn, dat zelfs 50-50 koelvloeistof zou ontbranden. Het water zou direct verdampen waardoor het glycol gehalte wat overblijft op dezelfde manier zou zijn ontbrand. En dit staat allemaal los van het feit dat je überhaupt moet zorgen dat je leidingen en klemmen goed vast zitten.

Het verhaal dat het een alcohol is, is ook niet waar ! – Ethanol kan in sommige gevallen in glycolmengsels worden aangetroffen. Glycolen zijn door de mens gemaakte vloeibare chemicaliën die zijn gemaakt van ruwe olie en aardgas, ze worden gebruikt bij oa de productie veel bekende huishoudelijke artikelen, waaronder polyesterweefsel, plastic flessen en motorkoelmiddelen.

Er zijn wereldwijd meer dan 1 miljoen voertuigen omgezet naar Evans. En beste meneer Lex, als Evans echt zo gevaarlijk en slecht zou zijn als u wil laten geloven aan uw mede Healey bezitters, hoe kunt u dan verklaren dat Evans zich méér dan heeft bewezen in de meest extreme omstandigheden zoals de Parijs Dakar, waar Kamaz, motorrijders en diverse andere teams alleen maar heel erg blij waren dat ze Evans in hun koelsysteem hadden en hebben. En hoe kan het dat een Louwman, Eagle E-types, Noble en Honda die ruim 8 maanden in Japan bij hun R&D faciliteit hebben getest en onderzocht, hebben besloten om standaard met Evans af te gaan vullen ? Als er ook maar enigszins twijfel zou zijn over de brandbaarheid van Evans, gelooft u zelf toch niet dat men Evans nog zou gebruiken in voertuigen van € 500 K en meer.

Een ding weet ik zeker, uw klemmen zitten voortaan goed vast, met of zonder Evans. En mocht u wéér de publiciteit willen opzoeken om Evans af te fakkelen, is het misschien wel zo netjes om eerst kontakt met ons op te zoeken, voordat u met een eenzijdig verhaal komt dat Evans niet deugt.

Met gesmeerde groet,

Casper Hanken

Ik ben blij dat we nu het verhaal van twee kanten hebben gehoord!
    Per slot van rekening heeft een verhaal altijd twee kanten!

Met vriendelijke groet,

Joep Heijmans

Ik heb de publiciteit niet gezocht, maar reageerde op de vraag wie er ervaring heeft met deze waterloze koelvloeistof. Die ervaring heb ik beschreven. Als ik er publiciteit voor had willen zoeken, dan had ik dat wel gedaan toen het gebeurde in juni 2017.

Ja, het klopt dat er een slangklem niet goed vast zat. Dat is niet handig, maar kan gebeuren. Met gewone koelvloeistof zou dit niet in iets anders hebben geresulteerd dan een vieze kleverige rommel. Nooit in brand. Er wordt gesuggereerd dat er sprake zou zijn geweest van “een witheet uitlaatspruitstuk”. Dat is niet nodig. Een temperatuur van meer dan 230 graden is genoeg om deze vloeistof tot zelfontbranding te laten komen. Een uitlaatspruitstuk na een stukje stevig doorrijden is warmer dan dat. Kortom, dit zijn situaties die voorkomen. Met gewone 50/50 koelvloeistof is een heet spruitstuk allang afgekoeld als er eerst 50% water moet verdampen. Daarom resulteert een gewone koelvloeistof ook nooit in brand.

Wat ik schreef blijft staan: er staat geen woord over brandbaarheid op de verpakking en zelfs niet op het veiligheidsblad dat ik kreeg. Als ik zou hebben geweten dat het brandbaar was, dan had ik het nooit gebruikt. Bij doorvragen naar de karakteristieken kreeg ik van betrokkene wel een lang epistel waarin de brandgevaarlijkheid werd ontkend. Dat vond ik niet bevredigend en derhalve heb ik op internet doorgezocht en een Amerikaanse veiligheidsblad gevonden waar het wel op stond. Als Evans Classic een ander vlampunt en/of zelfontbrandingstemperatuur heeft, dan hoor ik dat graag en zal ik mijn conclusies aanpassen.

Niet aangeven wat de risico’s van een product zijn en daardoor foute keuzes maken met schade als resultaat is niet leuk. Zeker niet als je net klaar bent met een restauratie van vele tienduizenden euro’s. Niet Evans is door mij “afgefakkeld” maar wel mijn auto door Evans. Mijn verzekering heeft de schade gedekt, dus voor mij is het afgedaan. Maar mijn ervaringen deel ik desgevraagd.

PS: dit is een besloten forum uitsluitend tbv leden. Het is niet de bedoeling dat hieruit zaken worden gepubliceerd. Als er behoefte bestaat aan hoor en wederhoor, wat een prima beginsel is, dan is dit in overleg met de mensen die op dit forum publiceren altijd mogelijk.

Joep Heijmans
    Bijdrager

Dit een besloten forum?
    Iedereen kan het lezen!
    Google maar eens op watervrije koelvloeistof dan komt dit onderwerp van dit forum op de achste plaats.
    Het moet hier wel eerlijk zijn.
    Die paar mensen die hier zitten te reageren hebben wel bijzondere ideeen.
    Er zijn meerdere manieren om een healey te repareren en dat leer je op school en in de praktijk!
    Niet op internet en op forums!

Joep Heijmans

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.