achtervering bJ8 phase 2

Homepage Forums Techniek achtervering bJ8 phase 2

Dit onderwerp bevat 3 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Ivo Sterckx 4 maanden, 3 weken geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur

Beste,

Ik bezit een BJ8 phase 2 – bouwjaar 1966 chassis nr meer dan 35duizend – ik heb het chassis vernieuwd evenals de voor- en achtervering en remmen vervangen.
    Achteraan zaten er twee verschillende bladveren weliswaar in sterkte, het waren allebei veren bestaande uit 6 bladen of lamellen, doch bij het op elkaar leggen van de veren zag ik een opmerkelijk verschil in veeruitslag.
    Nieuwe besteld bij Ahspares en kreeg veren aan met vijf bladen. Contact opgenomen met Ahspares en deze vertelde dat de late BJ8 phase 2 vijf bladen hebben en geen zes..
    Wel, ik heb een vreemd gevoel als ik gemonteerd had.. de carrosserie achteraan staat beduidend hoger als voordien.. eerder ontwenning..

Ik lees in de rubriek modellen beschrijving dat de belangrijkste verandering bij een MKIII phase 2 de zes veerbladen zijn..

derhalve..
    iemand ervaring met het gegeven…

Graag jullie reactie.

Thx

Peter Kootker
    Bijdrager

Hallo Ivo,

Ik denk dat je gelijk hebt. De BJ8’s vanaf chassis nr 26705 hebben een zesbladige veer. Daarvoor waren het 8 bladen. Zelf heb ik ook een vijfbladige eronder zitten en ja, na vervanging van die oude lijkt het of de achterkant erg hoog staat. Maar ook dat hoort eigenlijk zo te zijn. Kijk maar naar oude foto’s van toen nog nieuwe en dus niet gerestaureerde Healeys.
    En met die hoge achterkant zijn de hobbels in de weg toch weer wat makkelijker te nemen ….

groeten
    Peter

Wim Janzen
    Bijdrager

Beste Ivo,

Wij laten bladveren maken in NL van duits verenstaal, zo’n veerpakket bestaat uit minder bladen omdat tegenwoordig het echte verenstaal niet in de oude dunnere maat meer is. Maar wij hebben ze getest en al een tijdje in het programma en zijn perfect en blijven goed. Pas op met de UK made (India) veren, zaken allemaal door. Voor verdere info http://www.healeyparts.nl Wim Janzen.

Hoi Wim,

Alvast bedankt voor jou reactie, ondertussen heb ik eens rondgekeken op Healeyparts.nl.

Blijft onwennig zicht, maar de veren heb ik nog niet op de proef kunnen stellen.. later meer

mvg

Ivo

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.