Op 7 juli is de legendarische rallyrijder Peter Riley op 85-jarige leeftijd overleden. Hij is woensdag 20 juli gecremeerd in Northampton.
Peter Riley boekte grote successen met 3000 Mk1 in rally's. Onder meer met 47 ARX en XJB 87 in de Coupe des Alpes.

Gerrit Frieman schreef een korte necrologie mede dankzij informatie die hij kreeg van Bill Price en Tim Riley.

 

Peter Riley 80th birthdayIn memoriam Peter Riley, 6 oktober 1930 - 7 juli 2016

Peter Riley is geboren in Edgboston bij Birmingham en aanvankelijk opgeleid voor glasproducent maar naderhand actief in de filmwereld. Na zijn schooltijd in Rugby ging hij naar de universiteit van Cambridge en haalde daar een graad in engineering. Hij heeft in zijn leven veel gereisd en verbleef onder meer twee jaar op Jamaica op een suikerplantage.

Peter was geïnteresseerd in motorsport. Hij kocht hij een Healey Silverstone - dat was in de jaren '50 op de universiteit wel heel apart - en reed zijn eerste event in de automobielclub van Cambridge. In een speed trial stond Peter in de startrij twee auto's achter een HRG 1500 met daarin Jack Sears. Beiden reden ze voor het eerst mee aan een dergelijk evenement en Peter en Jack werden vrienden voor het leven. Ze realiseerden zich toen niet dat ze 10 jaar later in een Healey 3000 de 24hrs van Le Mans zouden rijden.

Peters eerste internationale rally was de Luik-Rome-Luik en op advies van hun vriend Bill Lamb moesten ze dat maar doen in een ongemodificeerde Silverstone. De twee youngsters dachten dat ze een avontuurlijke reis door Europa zouden gaan maken.... Ondanks dat vlak voor de start een big end kapot ging (en met hulp van Archie Scott Brown tijdig werd gerepareerd) beloofde dit met 126 starters een geweldige rally te worden. Groot was hun verbazing dat ze voor drie fabrieks-Lancia's in de drieliterklasse winnaars werden en uiteindelijk 8ste overall. Een autosportcarrière diende zich aan.

Peter reed veel GT-klasses met MG, Lotus en Porsche Carrera en bijvoorbeeld ook een Railton. Toen hij door Marcus Chambers werd gevraagd voor het BMC rallyteam verhuisde hij naar Abingdon om toch maar zo dicht mogelijk bij het grote gebeuren te zijn. In 1961 werd hij Dunlop Rallymanager en verkocht hij in de Midlands Britax veiligheidsriemen aan de autoindustrie.

Zijn troetelnaam was De Beer, mede door zijn warrige haardos, zijn gemoedelijke omgang en zijn wat shabby-slobberige kleding. In 1962 trouwde hij met Anne Wisdom uit Sussex; de bekende Rupert Jones verbond die twee in de echt en hun trouwauto was een full Works Austin Healey 3000. Anne Wisdom was weer een goede vriendin en co-driver / navigator van Pat Moss; zij werden de beste vrouwelijke rally-equipe aller tijden.

Peter heeft ooit voor Ford gereden en later een korte periode voor Rootes in Sunbeam Tigers en dergelijke. Toen Philip Young de Classic Marathon opzette was Peter zijn hulp en marshalde hij op vele plaatsen in Europa.

Ik mocht Peter Riley slechts drie keer ontmoeten, helaas steeds op een crematie - van Anne Hall, Geoffrey Healey en Don Morley. Gelegenheden die steeds ontaardden in vreselijk gezellige BMC-meetings van oud-rijders en -monteurs.
We gedenken in Peter Riley een groot autokarakter en onze sympathie en medeleven gaan naar zijn kinderen Jenny en Tim en de verdere familie.

Gerrit H. Frieman

 

PeterRiley-JackSears-LeMans1960-UJB143intherain

Peter Riley en Jack Sears in 1960 tijdens 24-uren van Le Mans met UJB 143

PeterRiley-3000Mk1-VOK490-Silverstone

Peter Riley op Silverstone met VOK 490

PeterRiley-3000Mk1-CoupeDesAlpes-47ARX

Peter Riley met 47 ARX in de Coupe Des Alpes

PeterRiley-3000 Mk1-CoupeDesAlpes-XJB876

Peter Riley in XJB 876 tijdens de Coupe Des Alpes

PeterRiley-2007-Swindon

2007 Healey Driver Club Meeting at Swindon – Left to Right: Eric Carlsson/Pat Carlsson (Moss)/Ann Riley (Wisdom)/Peter Riley with The famous Liege winning 3000

Peter-Riley-HealeyParty-Sebring

Healey Party – Sebring. Left to Right: Jack Sears/Peter Riley/ unknown behind/DMH/2 x unknown/ Marcus Chambers/Ed Leavens