Onze ervaring is dat de Rally de Valeouwe meestal wordt gereden op een prachtige mooie zonnige dag. In deze regenachtige zomer vreesden wij echter vooraf dat het dit jaar wel eens anders zou kunnen zijn. Maar gelukkig bij aankomst in Nijkerk scheen de zon volop en wij hebben de hele rit zonder kap kunnen rijden. Een echte uitzondering dit jaar.

%image_alt%Frans kwam ons meteen begroeten en zei zoals gewoonlijk dat hij de rit deze keer niet al te moeilijk had gemaakt. Inmiddels weten wij wel beter en begonnen daarom maar meteen aan het bestuderen van de uitgereikte ritdocumenten. Als deelnemer aan de sportklasse kregen wij in eerste instantie ongeveer hetzelfde routeboek als de tourklasse, met daarin de reglementen, de route beschreven in de vorm van bol-pijl situaties, en een aantal van maar liefst 22 foto’s van objecten (zaken), die langs de route ontdekt moesten worden. De kaarten voor de speciale sportklasse-opdrachten zou Frans ons bij de start geven.

Gedurende de koffie en het gebak zaten wij dus de betekenis van elk woordje in het reglement te bestuderen. Opmerkingen hierin zoals “sommige zaken kunnen in werkelijkheid iets anders zijn dan op de foto….” en “deze zaken liggen aan de rechterkant van de weg of midden voor je” moeten dan goed op hun betekenis worden beoordeeld. Ook viel ons direct op dat wij heel wat molens zouden kunnen bewonderen; er waren maar liefst 5 foto’s van molens bij. Die molens waren onderweg natuurlijk niet te missen, zodat wij in feite “slechts” 17 objecten in ons hoofd hoefden te prenten.

Om 11:52 uur was het onze beurt om te starten en kregen wij de kaart voor de eerste navigatieproef uitgereikt. Het was een kaart met pijlen en cirkelvlakken, waartussen wij de kortste route moesten zoeken; de cirkelvlakken moesten daarbij zo dicht mogelijk benaderd worden. Het beginpunt van de proef lag net buiten Nijkerk. Al bij de eerste pijl werden wij geconfronteerd met de gevolgen van de storm van de voorgaande dag: een smal landweggetje met veel plassen water, dat halverwege helemaal geblokkeerd was door een omgewaaide boom. Er zat niets anders op dan achteruit te rijden totdat er een mogelijkheid was om te keren en de route vervolgens weer op te pakken achter die omgewaaide boom.%image_alt%

De route werd daarna zonder problemen afgelegd en in het restaurant “de Schout van Ermel” in Ermelo werd door ons het eerste wedstrijdformulier ingeleverd en de kaart voor de volgende navigatieproef in ontvangst genomen. Deze proef zou vlak voor Elspeet starten, dus gunde Frans ons nu eerst even de mogelijkheid om op een ontspannen manier de noord-west kant van de Veluwe te verkennen.

 

Het was een hele mooie route door Harderwijk langs het Veluwemeer over leuke smalle bochtige weggetjes richting Nunspeet. In Harderwijk kregen wij de eerste molen te zien. Volgens het routeboek moesten wij er wel op een heel opvallende manier langsrijden; eerst rechts er langs, daarna meteen draaien om er dan nog eens links langs te rijden. Een goede reden om achterdochtig te worden. Ik ben uitgestapt om er een foto bij te zoeken, maar ik kon niet met zekerheid vaststellen dat een van de foto’s op deze molen betrekking had. Was dit een instinker van Frans? Ik gokte er maar op. Achteraf bleek dit toch een foute inschatting.

De tweede proef was een ingetekende lijn op een kaart van 1:50.000 door de Veluwe van Elspeet richting Garderen. Al vrij snel in deze proef reden wij recht op een molen zonder kap af en moesten er vlak voor rechtsaf slaan. Het was een van de molens op de foto’s, maar, omdat wij de molen aan de linkerkant van onze route hadden staan, hebben wij hem niet genoteerd. Later begrepen wij dat in dit geval de opmerking in het reglement “… midden voor je” van toepassing was.

%image_alt%Tot aan het einde van de rit hebben wij af en toe nog wel een foto kunnen koppelen aan een object, maar uiteindelijk bleven er toch nog wel enkele foto’s over, die wij niet hebben kunnen thuisbrengen. Blijkbaar is dit niet onze sterkste kant.

Bij de prijsuitreiking bleek gelukkig dat wij deze tekortkoming prima hebben kunnen compenseren met een bijna foutloos resultaat van de navigatieproeven.

Frans maakte daarbij nog een leuke opmerking naar aanleiding van een email van Harrie Zwiers, die de afgelopen 2 jaar met navigator Peter Hendriks de Valeouwe rally had gewonnen. In deze email had hij Frans meegedeeld dat zij dit jaar helaas niet mee konden doen vanwege deelname aan de Tour Ecosse (met overigens een prima resultaat). Frans merkte op dat Harrie in deze email een uitstekende voorspelling had gedaan met zijn opmerking dat wij nu de sportklasse zouden kunnen winnen.

Als zij er volgend jaar weer bij zijn zal het dus geen gemakkelijke opgave voor ons zijn om dit resultaat te herhalen. Wij zullen het in ieder geval zeker proberen.

%image_alt%Tenslotte willen wij de familie Callenbach bedanken voor de organisatie van deze fantastische rit; wij hebben echt weer genoten van dat mooie stukje Nederland.

Hanneke en Marcel van de Meerendonk